Avviksbehandling

Fra valget Avviksbehandling ser en alle faktura som ikke er betalt med korrekt beløp. Beløpet er enten høyere eller lavere enn det som er på fakturabeløpet til fakturaen. Når en faktura er i en slik status vil det innbetalte beløpet være låst og ikke tilgjengelig for brukerstedet, før fakturaen er løst opp.

For å løse opp fakturaen må enten resterende beløp betales, overskytende beløp må betales tilbake eller godkjenne beløpet som er betalt og "lukke" fakturaen.

Start med å velg "Avviksbehandling" fra hovedmenyen, hvor du så får en oversikt over alle faktura som har en status som avviker. Er listen blank betyr det at enten er ingen faktura opprettet, eller det er ingen faktura som har denne statusen.

Fra her kan du gjøre en rekke valg for å endre innholdet i listen eller se mer, avhengig av hvilke valg som er gjort.

De forskjellige verdiene i oversikten

Oversikten viser følgende informasjon som standard

  • KID
    • Dette er det unike KID-nummeret som er tildelt fakturaen. Når fakturaen skal betales, må dette KID-nummeret oppgis om betalingen gjøres fra en nettbank. Betaler en fakturaen med kort eller Vipps fra Min idrett trenger ikke den som betaler å tenke på dette.
    • Lengden på KID-nummeret vil kunne variere fra 10 til 21 siffer. Årsaken skyldes hva slags type faktura som er opprettet. Idrettens betalingssystemer støtter å sende faktura som
      • Vanlig nettbankbetaling - 10 siffer, starter på 1
      • eFaktura - 21 siffer, starter på 2
      • Avtalegiro - 21 siffer, starter på 4
      • Kombinasjon av eFaktura + Avtalegiro, 21 siffer, starter på 5
      • Fakturaer fra iSonen, 21 siffer, starter på 7
  • Fakturadato
    • Datoen fakturaen ble produsert
  • Mottaker
    • Mottaker av fakturaen. Trenger ikke være samme som faktisk betaler fakturaen.
  • Fakturabeløp
    • Beløpet på fakturaen. Dette beløpet må betales korrekt for at fakturaen skal "lukkes" og markeres som betalt.
  • Status
    • En faktura kan ha én av tre statuser inne på denne oversikten.
    • Overbetalt
      • Det er betalt inn på fakturaen, men beløpet er høyere enn det som er på fakturabeløpet til fakturaen. Denne fakturaen må avviksbehandles
    • Underbetalt
      • Det er betalt inn på fakturaen, men beløpet er for lavt til å dekke fakturabeløpet på fakturaen. Denne fakturaen må avviksbehandles
    • Behandling
      • Korrekt beløp er betalt inn på faktura, men innbetalingen er fordelt over to eller flere innbetalinger. Slike transaksjoner må avviksbehandles.

Filtrer oversikten

Du kan endre hvilken informasjon du ser i oversikten ved å filtrere innholdet fra valgene som er øverst på siden.

Her kan du gjøre flere valg.

  • Status
    • Her kan du filtrere oversikten så du kun ser de statusene for en faktura som du ønsker.
  • Fra dato og Til dato
    • Du kan begrense visningsperioden for innholdet. Standard er datointervallet satt for inneværende år, men du kan enkelt øke eller begrense intervallet du ønsker å se.
  • Nullstill filtrene
    • Fjerner alle filtre som er satt, også datointervallene

Har du én bestemt faktura du ønsker å se på, og kjenner KID-nummeret kan du skrive det inn her.

Søk etter KID

Skriv inn KID-nummeret, 10 eller 21 siffer og trykk på enter.

Du blir da sendt rett inn i fakturadetajlene for fakturaen som samsvarer med KID-nummeret.

Var denne artikkelen nyttig?