Fakturaoversikt
Fra valget Fakturaoversikt kan en se alle faktura som er opprettet i systemet. Selve fakturaen opprettes ikke i BPM, men i et eksternt fakturasystem slik som Klubbadmin eller iSonen.
Start med å velg "Fakturaoversikt" fra hovedmenyen, hvor du så får en oversikt over faktura som er opprettet innen gjeldende år. Er ingen faktura opprettet, vil siden være blank.
Fra her kan du gjøre en rekke valg for å endre innholdet i listen eller se mer, avhengig av hvilke valg som er gjort.
De forskjellige verdiene i oversikten
Oversikten viser følgende informasjon som standard
- KID
- Dette er det unike KID-nummeret som er tildelt fakturaen. Når fakturaen skal betales, må dette KID-nummeret oppgis om betalingen gjøres fra en nettbank. Betaler en fakturaen med kort eller Vipps fra Min idrett trenger ikke den som betaler å tenke på dette.
- Lengden på KID-nummeret vil kunne variere fra 10 til 21 siffer. Årsaken skyldes hva slags type faktura som er opprettet. Idrettens betalingssystemer støtter å sende faktura som
- Vanlig nettbankbetaling - 10 siffer, starter på 1
- eFaktura - 21 siffer, starter på 2
- Avtalegiro - 21 siffer, starter på 4
- Kombinasjon av eFaktura + Avtalegiro, 21 siffer, starter på 5
- Fakturaer fra iSonen, 21 siffer, starter på 7
- Fakturadato
- Datoen fakturaen ble produsert
- Mottaker
- Mottaker av fakturaen. Trenger ikke være samme som faktisk betaler fakturaen.
- Fakturabeløp
- Beløpet på fakturaen. Dette beløpet må betales korrekt for at fakturaen skal "lukkes" og markeres som betalt.
- Status
- Fakturaer vil ha forskjellige statuser avhengig av betalingsstatus
- Betalt
- Fakturaen er betalt. Du trenger ikke gjøre noe mer med denne.
- Ubetalt
- Fakturaen er ikke betalt
- Annulert
- Fakturaen er slettet eller kreditert før en innbetaling ble gjort
- Overbetalt
- Det er betalt inn på fakturaen, men beløpet er høyere enn det som er på fakturabeløpet til fakturaen. Denne fakturaen må avviksbehandles
- Underbetalt
- Det er betalt inn på fakturaen, men beløpet er for lavt til å dekke fakturabeløpet på fakturaen. Denne fakturaen må avviksbehandles
- Refundert
- Fakturaen har blitt refundert/kreditert i sin helhet
- BPM sender ikke ut kreditnota, det må gjøres fra systemet som produserte fakturaen
- Behandling
- Korrekt beløp er betalt inn på faktura, men innbetalingen er fordelt over to eller flere innbetalinger. Slike transaksjoner må avviksbehandles.
Filtrer oversikten
Du kan endre hvilken informasjon du ser i oversikten ved å filtrere innholdet fra valgene som er øverst på siden.
Her kan du gjøre flere valg.
- Status
- Her kan du filtrere oversikten så du kun ser de statusene for en faktura som du ønsker.
- Fra dato og Til dato
- Du kan begrense visningsperioden for innholdet. Standard er datointervallet satt for inneværende år, men du kan enkelt øke eller begrense intervallet du ønsker å se.
- Nullstill filtrene
- Fjerner alle filtre som er satt, også datointervallene
Søk etter KID
Har du én bestemt faktura du ønsker å se på, og kjenner KID-nummeret kan du skrive det inn her.
Skriv inn KID-nummeret, 10 eller 21 siffer og trykk på enter.
Du blir da sendt rett inn i fakturadetajlene for fakturaen som samsvarer med KID-nummeret.