Underbetalt faktura
For å rette opp i en faktura som har status "Underbetalt", må resterende beløp av fakturaen betales inn, refundere hele fakturaen eller godkjenne at det er betalt for lite inn slik at den kommer i en "lukket" status.
For å rette opp en faktura som er underbetalt, søk den opp eller let den frem inne på "Avviksbehandling". Det er og mulig å gjøre det via "Fakturaoversikt".
Når du har funnet rett faktura klikker du på fakturaen for detaljert visning
- Er fakturaen søkt opp kommer du rett til detaljert visning
- Klikk så på knappen "Gå til refundering"
Du kan refundere hele fakturaen eller vente på at resten av fakturaen blir betalt.
Refunder hele fakturaen
Ønsker du å refundere hele fakturaen gjøres dette enkelt ved å klikke på knappen "Gå til refundering".
En bekreftelsesboks vil dukke opp som ber deg om å bekrefte hva du ønsker å gjøre med fakturaeen. Klikk på "Refunder hele fakturaen" for å refundere hele fakturaen. Ønsker du ikke å refundere den, kan du trykke på "Avbryt".
Ved en refundering vil hele fakturaen bli refundert og det innbetalte beløpet blir automatisk tilbakeført til den betalingsmetoden fakturaen ble betalt med.
Viktig! Vær helt sikker på at du ønsker å refundere fakturaen. Er fakturaen først refundert kan det ikke omgjøres.
Fakturaen er nå refundert og statusen for fakturaen blir endret fra "Underbetalt" til "Refundert".
Godkjenn faktura som er betalt for lite på
Ønsker du å godkjenne en faktura det er betalt for lite på, og bokføre det innbetalte beløpet gjøres dette enkelt ved å klikke på knappen "Gå til refundering".
En bekreftelsesboks vil dukke opp som ber deg om å bekrefte hva du ønsker å gjøre med fakturaeen. Klikk på "Godkjenn med feil beløp" for å bokføre det innbetalte beløpet. Ønsker du ikke å godkjenne beløpet, kan du trykke på "Avbryt".
Når du godkjenner en faktura med lavere beløp,. vil beløpet bli bokført og fakturaen bli lukket.
Fakturaen er nå godkjent og statusen for fakturaen blir endret fra "Underbetalt" til "Betalt".
Refunderinger som feiler
En refundering kan feile om det ikke er nok penger inne på "oppgjørskontoen" til å betale tilbake beløpet. Dette kan skje, ettersom Buypass jevnlig utbetaler innestående beløp på "oppgjørskontoer" til brukerstedene.
Er det ikke nok penger på kontoen, må dere enten vente på at det kommer nye innbetalinger eller selv gjøre en manuell overføring fra deres bankkonto til en bankkonto hos Buypass.
En mer detaljert beskrivelse av hvordan dette gjøres er tilgjengelig under "Overføre".